پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

سازمان عفو بین‌الملل دولت مصر را متهم کرده که با هدف ارعاب و سرکوب معترضان، صدها نفر را شکنجه و در نهایت ناپدید کرده است.

مصر

عفو بين‌الملل ديروز در گزارشي اعلام كرد تعداد فعالان سياسي كه طي يك سال گذشته در مصر ربوده شده‌اند، به‌شدت افزايش پيدا كرده است. در اين گزارش آمده كه نيروهاي امنيتي اين كشور تعداد زيادي از دانشجويان، چهره‌هاي سياسي و معترضان را كه برخي از آنها سن‌شان به 14سال هم نمي‌رسد، ناپديد كرده‌اند.

به گفته عفو بين‌الملل، «اين روش به يكي از روش‌هاي اصلي دولت مصر براي كنترل شرايط در اين كشور تبديل شده است». وزارت خارجه مصر ديروز در واكنش به گزارش اين نهاد حقوق بشري، اطلاعات منتشر شده را «سوگيرانه» و با «اهداف خاص سياسي» دانست. مصر طي 3سال گذشته يعني پس از آنكه عبدالفتاح السيسي به كمك نظاميان، دولت محمد مرسي را ساقط كرد، بيش از هزار كشته و 40هزار زنداني داشته است.

مرسي نخستين رئيس‌جمهوري بود كه پس از انقلاب‌مردمي و سقوط حسني مبارك، با رأي مردم مصر به رياست‌جمهوري رسيد.سازمان عفو بين‌الملل براساس گزارش نهادهاي مردم نهاد در مصر خبر داده كه به‌طور متوسط در هر روز 3تا 4فعال سياسي يا معترض مصري در اين كشور ناپديد مي‌شوند. بر اين اساس تاكنون نام 266نفر كه توسط نيروهاي امنيتي دستگير شده و از سرنوشت‌شان خبري در دست نيست، منتشر شده است.

همچنين طي 5‌ماه گذشته در مجموع 630مورد بازداشتي سياسي گزارش شده است. عفو بين‌الملل، مقام‌هاي قضايي و دادگاه‌هاي مصر را در روند رو به رشد سركوب مخالفان، همدست نيروهاي امنيتي دانسته است. عفو بين‌الملل در گزارش خود همچنين دولت‌هاي اروپايي و آمريكا را به‌خاطر چشم‌پوشي نسبت به موارد متعدد نقض حقوق بشر در مصر، مورد انتقاد قرار داده است. در اين گزارش آمده كه اروپايي‌ها و آمريكا بدون توجه به اقدامات دولت مصر، تجهيزات پليسي و امنيتي در اختيار نيروهاي دولتي اين كشور قرار مي‌دهند و هيچ عكس‌العملي نسبت به وضعيت حقوق بشر مصر ندارند.

کد خبر 339928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha